DSMO-Center AB’s Integritetspolicy

På Södra MC-service värnar vi om våra kunders personliga integritet och skyddar dina personuppgifter!

När du blir kund hos Södra MC-service behöver vi ibland behandla vissa av dina personuppgifter. Detta beror på att vi vet att de produkter du köper från oss är viktiga för dig och vi vill ge dig bästa möjliga information om våra kampanjer och erbjudanden innan du gör ditt köp, samt följa upp försäljningen.

Södra MC-service ägs och drivs av DSMO-Center AB (org. nr 556964-6002). För den behandling av personuppgifter som beskrivs i denna integritetspolicy har DSMO-Center AB personuppgiftsansvaret samt är den oberoende personuppgiftsansvarige för kameraövervakning i butiker enligt beskrivningen i avsnitt 7 nedan.

Det är viktigt för oss att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Därför informerar vi nu dig om hur vi samlar in och använder oss av den information som vi sparar om dig hos oss.

Vi ser till att dina personuppgifter alltid är skyddade hos oss, och att behandlingen av dom följer både gällande dataskyddsregler, interna riktlinjer och rutiner. Alla anställda hos oss har fått grundlig information för att säkerställa att dessa regler följs.

Om du har några frågor om denna sekretesspolicy eller de bedömningar vi har gjort, vänligen kontakta oss på info@sodramcservice.se

För utövandet av dina rättigheter, se avsnitt 8 nedan.

Avsnitt 1 - När du handlar i vår fysiska butik

Genomförande av köp:

När du handlar en vara hos oss vill vi lägga in dig som kund i våra system. När du är inlagd som kund hos oss kan vi hämta fram dina kvitton om det uppstår behov av det senare. Vår erfarenhet säger att det är lättare att hjälpa dig om vi har historik och kvitton från dina tidigare köp.

För att lägga in dig som kund behöver vi registrera personuppgifter som namn, telefonnummer och e-postadress. Vi kan även be dig om adressuppgifter. För att kunna skilja din kundprofil från andra med liknande namn använder vi e-postadressen för identifiering. Information om dina köp, och den kontakt du eventuellt har med oss, kommer att knytas till din kundprofil.

Om vi upptäcker ett allvarligt fel på en vara vi har sålt, kan vi använda kontaktuppgifterna vi har registrerat om dig för att återkalla varan. Vid mindre allvarliga fel, där varumärkesleverantören vill rätta till eller kompensera direkt till dig som kund, kan vi komma att dela dina uppgifter med leverantören så att de kan kontakta dig för att rätta till felet. Vid mindre allvarliga fel, där varumärkesleverantören vill rätta till eller kompensera direkt till dig som kund, kan vi komma att dela dina uppgifter med leverantören så att de kan kontakta dig för att rätta till felet.

 

Rättslig grund, sparande och radering:

Vi anser att vi har ett berättigat intresse av att skapa en kundprofil där vi länkar din köphistorik till dig som kund. Vi vill ge dig god uppföljning vid behov och vi tror därför att vår lagring av dina personuppgifter inte kommer att vara till nackdel för dig. Vid användning av kontaktuppgifter för att återkalla en produkt kommer den juridiska skyldigheten i den vid tidpunkten gällande produktansvarslagstiftningen att ligga till grund för behandlingen. Om vi ​​delar dina personuppgifter så att du kan kontaktas om fel som inte faller under produktansvarslagen, ligger berättigat intresse till grund för behandlingen.

Vi kommer att behålla din kundprofil så länge vi har ett ansvar för dig som kund enligt konsumentlagstiftningen, eller så länge du har en aktiv kundrelation med oss. Detta kommer att göras i enlighet med konsumentlagar och lagstiftning.

Du har rätt att be oss radera de personuppgifter vi har om dig innan de 6 åren har gått. På begäran kommer vi att radera all personlig data förutom orderinformation och kvitton som vi enligt bokföringslagarna måste behålla. Kvitton kommer inte att vara sökbara i vårt system utan ordernumret på originalkvittot.

 

Avsnitt 2 - När du handlar över telefon eller e-post

När du handlar över telefon eller e-post behöver vi skapa en kundprofil för att du ska kunna genomföra köpet och för att vi ska kunna skicka varan till dig. 

När du handlar, ber vi dig ange registreringsnummer, telefonnummer och e-postadress. Vi hämtar då namn och bostadsadress automatiskt från offentliga källor. Om sökningen inte ger något resultat, ber vi dig fylla i dessa uppgifter.

Rättslig grund, sparande och radering: 

Vi anser att vi har ett berättigat intresse i att upprätta en kundprofil där vi knyter din köphistorik till dig som kund. Vi vill kunna ge dig god uppföljning om behovet skulle uppstå, och menar därför att därför att det inte är till nackdel för dig att dessa personuppgifter sparas. Vi kommer att behålla din kundprofil så länge du är aktiv kund hos oss. Du kan själv radera din kundprofil. Vi raderar då alla personuppgifter förutom orderinformation och kvitton, som vi enligt lag är skyldiga att spara i enlighet med arkiveringskraven i bokföringslagen.

Ibland använder vi uppgifter om dina köp och det du klickar och söker på till analyser och marknadsföringsändamål. Läs mer under punkt 7 och 8.

 

Avsnitt 3 - Hantering av returer, reklamationer, service och reparationer

Om du reklamerar eller returnerar en vara, eller ber oss att göra en reparation, behöver vi registrera dina kontaktuppgifter för att hantera din förfrågan. Om du inte redan är registrerad som kund i våra system skapar vi en kundprofil enligt beskrivningen i punkt 1. 

När vi utför service, använder vi dina personuppgifter för att registrera och ge dig information om servicestatus och servicehistorik för dina produkter. Om vi anlitar en extern partner, till exempel tillverkaren av produkten, överlämnar vi de personuppgifter som krävs för att denna tredje part ska kunna genomföra service eller reparation. 

Om du har tecknat ett serviceavtal eller erhåller fabriksgaranti behöver vi överlämna de personuppgifter som krävs för att denna tredje part ska kunna registrera detta. Innan ditt serviceavtal går ut kommer vi kunna kontakta dig för att fråga om du vill förnya ditt avtal.

Rättslig grund, sparande och radering:

För att skapa en kundprofil, se punkt 1. 

När vi använder dina personuppgifter för att utföra service och support utgör köpeavtalet den rättsliga grunden. Det gäller även om du returnerar varan i samband med öppet köp.

Om vi behandlar dina personuppgifter för att hantera en reklamation är det våra skyldigheter som säljare som utgör den rättsliga grunden. 

Vi sparar dina personuppgifter så länge du har ett aktivt avtal med oss. Därefter behåller vi dina uppgifter enligt beskrivningen i punkt 1 och 2. 

 

Avsnitt 4 - När du har köpt en finansieringstjänst, ett abonnemang eller en försäkring genom oss

DSMO-Center AB har ingått samarbete med leverantörer av finansieringstjänster, försäkringar och abonnemang. I detta sammanhang är DSMO-Center AB personuppgiftsbiträde för tjänsteleverantörerna. Om du köper någon av dessa produkter genom oss, samlar vi in de personuppgifter som krävs för att genomföra avtalen, och delar dem med det företag som du har ingått ett avtal med. För att kunna göra detta måste vi registrera namn e-post och telefonnummer (beroende på vilken tjänst du köper).

 

Avsnitt 5 - När du kontaktar oss

Du kan kontakta vårt företag genom flera kanaler. Om du redan har en kundprofil hos oss, använder vi oss av informationen som är knuten till din kundprofil för att kunna hjälpa dig så effektivt som möjligt. Om vi ska hantera en förfrågan från dig som kräver fortsatt uppföljning av oss, till exempel vid service eller reklamation, skapar vi en kundprofil om du inte redan har en, se punkt 1 och 4. Vi knyter dina förfrågningar till din kundprofil så att vi kan följa upp dig om så behövs. 

När du ringer in till oss:

När du kontaktar oss per telefon, söker vi på ditt telefonnummer så att vår kontaktperson kan ha relevant information om dig som kund tillgänglig under samtalet med dig. Våra kontaktpersoner antecknar information som är viktig för fortsatt uppföljning i våra system. Inga samtal spelas in.

När du skickar e-post till oss:

När du skickar e-post till oss sparar vi meddelandet och kopplar det till din kundprofil. Vi sparar din e-post för att bättre kunna följa upp dig över tid, oavsett om du behöver service, har reklamerat en produkt eller om korrespondensen ingår i en tvist du har med oss. 

När du kontaktar oss via ett kontaktformulär på vår hemsida:

När du fyller i ett av våra webformulär på vår hemsida, så sparas dina uppgifter i vårt kundregister. Detta kundregister använder vi sedan när vi skickar ut information till våra kunder i form av nyhetsbrev, servicepåminnelser eller uppföljningsmail. Vi lagrar alltså bara information som du själv har gett oss genom att fylla i tex namn, mailadress eller mobilnummer och bara för vår egen marknadsföring och kontakt med dig som kund.

Rättslig grund, sparande och radering: 

Vi anser att vi har ett berättigat intresse av att registrera information om den korrespondens du har med oss så att vi kan följa upp dig som kund. Vi har även ibland rättslig skyldighet att registrera och spara information om dig som kund, till exempel om du reklamerar en produkt.

E-post sparas i tre år för att säkra att vi kan följa upp klagomål och reklamationer över tid. 

Avsnitt 6 - Analys och marknadsföring med hjälp av tredjepartsplattformar

Serverlogg-filer
Innehavaren av webbsidan samlar in och sparar information om besök i så kallade serverlogg-filer av tekniska skäl. Information som automatiskt förmedlas till oss av er webbläsare. Det handlar om typ av webbläsare och version, vilket operativsystem som används, från vilken URL det länkats, den besökande datorns namn, serverns klockslag, IP-adress, ett meddelande huruvida servern svarat korrekt. Dessa uppgifter kan inte utan kontroll av andra källor tillskrivas någon bestämd person och används uteslutande för statistiska ändamål. Ändamålet med insamling: Vi använder serverns loggfiler för drift, säkerhet och optimering av webbsidans innehåll. Vi förbehåller oss rätten att i efterhand kontrollera loggfilerna, om det skulle finnas några konkreta misstankar om rättsvidrig användning.

Google Web Fonts
För en tilltalande presentation används på denna webbsida typsnitt vid namn Google Fonts, vilka tillhandahålls av Google LLC. Dessa typsnitt överförs automatiskt till er webbläsares cache. Av denna anledning måste er webbläsare upprätta en förbindelse med servar hos Google. Därmed får Google information om att er IP-adress besöker vår webbsida. I de fall er webbläsare inte stödjer Web Fonts, eller inte tillåter förbindelsen, kommer en standardfont i er dator att användas. Ytterligare information finns att läsa i Googles sekretessvillkor.

Google Maps
För visning på karta av adress och vägbeskrivning nyttjar denna webbsida Google Maps, som tillhandahålls av Google LLC, 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, USA. När ni använder Google Maps skickas information om användningen av kartfunktioner till Googles servrar i USA, exempelvis datum och klockslag för besöket på webbsidan, webbadress, IP-adress, den angivna startpunkten vid ruttplanering. Mer information om Google Maps hittar ni under ”Villkor” i Google Maps och i Goggles sekretessvillkor. Genom att använda denna webbsida godkänner ni att Google får samla in, bearbeta samt använda de automatiskt insamlade och de av er angivna uppgifterna.

Youtube
Dataskyddsmeddelande om YouTube Vår webbplats använder plugins från YouTube-webbplatsen som drivs av Google. Webbplatsen drivs av YouTube, LLC, 901 Cherry Ave., San Bruno, CA 94066, USA. När du besöker en av våra sidor utrustade med ett YouTube-plugin, upprättas en anslutning till YouTubes servrar. YouTube-servern informeras om vilka av våra sidor du har besökt. Om du är inloggad på ditt YouTube-konto gör du det möjligt för YouTube att tilldela ditt surfbeteende direkt till din personliga profil. Du kan förhindra detta genom att logga ut från ditt YouTube-konto. Ytterligare information om hanteringen av användardata finns i YouTubes användarvillkor på https://www.youtube.com/t/terms och i Googles dataskyddsbestämmelser på https://policies.google.com/privacy.

Avsnitt 7 – Videoövervakning i våra butiker

Vi har installerat videoövervakning i våra butiker. Du informeras om var vi har installerat kameror genom skyltar som är placerade vid ingången till butikerna. Syftet med övervakningen är att säkerställa säkerheten för våra kunder, besökare och anställda. Videon används för att upptäcka och utreda brott som berör oss, våra anställda, besökare och kunder.

När det är nödvändigt hanteras bilder från vår videoövervakning av vår företagsledning, kontrakterad och auktoriserad säkerhetspersonal och officiella myndigheter, främst polisen.

Rättslig grund, sparande och radering:

Den lagliga grunden för videoövervakning är berättigat intresse. DSMO-Center AB har ett berättigat intresse av att skydda vår personal och våra kunder samt att förebygga och utreda kriminella handlingar, och detta intresse väger tyngre än den potentiella negativa påverkan på individen.

Lagring av video sker i upp till 60 dagar. Om bilderna lämnas till polisen i utredningssyfte kan lagringstiden förlängas beroende på utredning och lagföring av brottet.

Avsnitt 8 – Så åberopar du dina rättigheter

Du som kund har ett antal rättigheter:

Rätt att få bekräftelse på och information om dina personuppgifter.
Rätt att få felaktiga uppgifter rättade.
Rätt att få uppgifter borttagna.
Rätt att kräva att personuppgiftsbehandlingen begränsas, exempelvis om du motsätter dig uppgifters riktighet.
Rätt att invända mot behandling som baseras på intresseavvägning, t.ex. för direkt marknadsföring.
Rätt att kräva att dina personuppgifter flyttas från oss till annan. Denna rättighet är begränsad till uppgifter som du själv tillhandahållit oss.

På förfrågan kan vi ge dig mer konkret information om vem vi har delat dina personuppgifter med. Som regel har vi redan upplyst om detta, antingen via integritetspolicyn eller när vi hanterat din order. Vi lämnar därför inte ut denna information i samband med en standardförfrågan om insyn.

Vi anser att vår integritetspolicy ger tillräcklig information om hur vi behandlar dina personuppgifter. Om du har konkreta frågor som du inte hittar svar på i integritetspolicyn, kan vi svara på dessa på begäran.

Dessa personuppgifter lämnar vi inte ut:

  • Innehållet i e-postkorrespondensen du har haft med oss. Denna information har du redan fått, och vi lämnar därför inte ut den vid en förfrågan om insyn.

  • Intern dokumentation om våra dataskyddsbedömningar. Vi lämnar inte ut interna arbetsdokument. Du kan dock få en sammanfattning av våra bedömningar om du har rätt till detta, till exempel hur vi motiverar att berättigat intresse kan användas som rättslig grund.

Om du ber om radering, raderar vi all information vi har om dig, förutom det vi har lagkrav på att spara. Kvitton till beställningar sparas i enlighet med bokföringslagen. Om du visar upp originalkvitto kan vi söka fram dina beställningar i våra system även om vi har raderat alla andra personuppgifter.

Om du anser att vår behandling av dina personuppgifter inte sker i enlighet med dataskyddslagstiftningen har du även rätt att klaga till Datainspektionen/Integritetsskyddsmyndigheten, som är tillsynsmyndighet.

Om du vill utnyttja någon av dina rättigheter kan du kontakta oss.